2011. január 10., hétfő

Dolomitok-Tofana di Rozes (3225m) Giovanni Lipella Ferrata / 2009.09.09.08 /

Az Ortler túránk sikeres teljesítése után, úgy gondoltuk, ha már a környéken vagyunk, bezsebelünk még egy háromezrest, de most egy szép via ferrata úttal.

Korán reggel indulunk, a Cortinai kempingből, és alig 12km autózás után elérjük a parkolót, ahonnan szép rálátás nyílik a hegyre.
Hosszú, fárasztó szerpentin után érünk a fal tövéhez, de még nem pihenhetünk, meg kell keresni a beszállást, ami így, hogy már szintben haladunk hamar meg van.
Öreg fa és vaslétrák, jelzik elérkeztünk via túránk kezdőpontjához, a barlang bejárata alá (2470m).
A barlangban kb. 150 m-t, emelkedünk, az 500méteres út során az elején, vaslépcsőkön, később meredek törmelékes talajon.
A barlang hideg és sötét, de ha kijutottunk, jó idő esetén fürdőzhetünk kicsit a napfényben, és élvezhetjük a Marmolada gyönyörű látványát.
Aztán kis ereszkedéssel folytatódik utunk, majd hosszú párkányséták, rövid mászásokkal, amik nem annyira élvezetesek, viszont a látvány pótolja kihívás hiányát.
De túl lazán nem érdemes venni a helyet, figyelni kell, a párkányok törmelékesek, meg kell fontolni a lépéseket, itt ritkábban vannak drótok, mint a függőleges mászásoknál.
Még egy mini gleccseren is átkelünk utunk során, aztán egyre sűrűsödnek a meredek mászások, majd elérünk a Lipella tábláig és az elágazást jelző feliratokig, ahol ki lehet szállni a Giusanni ház irányába.
Innen indul az igazi adrenalin löket, és csak tol minket felfelé rendületlenül!
Végre, amire vágytam kemény hosszú mászások felfelé, néhol szinte függőleges falakon, kb. 300m.
Így érünk egy köztes csúcsra, (Punta Marietta 3027m ) ahonnan már „csak”, közel 200 m szerpentin a törmeléklejtőn a csúcsig.
A látvány pazar, de sokat nem gyönyörködhetünk, le is kell érnünk időben.
Megcélozzuk a Giusanni házat.
Az út lefelé igen nagy odafigyelést igényel, könnyű elvéteni az utat, és mivel háromezer m felett vagyunk, itt-ott havas, sok helyen jeges!!!
Rossz időben érdemes felkészülni a nem veszélytelen lefelé vezető útra is!
Már erős szürkületben érünk a nyeregben lévő házhoz, ezért nem is időzünk sokat, fejlámpát fel, irány a hosszú szerpentin le a parkolóig.
A fejlámpás szakasz kicsavarja belőlünk az utolsó szuszt is, így nem lesz gond az alvással, teljes elégedettséggel tesszük el magunkat másnapra.
Holnap irány a horvát tenger! :-)

A csatolt videó bemutatja a felfelé vezető út főbb stációit, érdekesebb szakaszait.